Op de hoogte blijven?
Aanmelden voor onze nieuwsbrief
Hieronder kunt u zich inschrijven voor de nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief willen wij u op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen van de Deeltaxi West-Brabant.
Home > Klantenservice
Lokaal tarief
U kunt contact opnemen met onze klantenservice voor informatie en klachten over het vervoer.
Maandag tot en met vrijdag van 09.00 – 17.00 uur
In bijna alle gemeenten krijgen Wmo-klanten een kilometerbudget. Met een kilometerbudget wordt jaarlijks een maximum aantal kilometers toegewezen waarmee u tegen Wmo-tarief kunt reizen. Dit kan een vast of een variabel kilometerbudget zijn. Bij een vast kilometerbudget krijgen alle Wmo-klanten in de gemeente hetzelfde budget. Bij een variabel budget wordt het budget bepaald op basis van uw mobiliteitsbehoefte.
Is het maximum aantal kilometers bereikt? Dan neemt u contact op met de Wmo-afdeling van uw gemeente.
De volgende gemeenten kennen een kilometerbudget voor Wmo-klanten:
U kunt in deze gemeenten maximaal 1.500 kilometer per jaar reizen tegen Wmo-tarief.
De gemeenten Drimmelen, Etten-Leur, Halderberge en Zundert hanteren een variabel kilometerbudget. Afhankelijk van uw mobiliteitsbehoefte krijgt u een aantal ritkilometers toegewezen.
Voor Wmo-klanten geldt dat alleen de berekende kilometers op basis van de kortste route van A naar B, komen gaan van het kilometerbudget af gaan.
Omrijdkilometers, doorreiskilometers en/of ritkilometers van een sociale begeleider gaan dus niet ten koste van uw kilometerbudget.
Jazeker. U ontvangt een brief van de vervoerder wanneer 80% en 90% van uw budget verbruikt is. Naar aanleiding van deze brief kunt u contact opnemen met het Wmo-loket van uw gemeente. Het Wmo-loket van de gemeente kijkt of uw budget opgehoogd kan worden.
De vervoerder neemt geen Wmo-ritten aan van een klant als het persoonlijke kilometerbudget in het lopende kalenderjaar opgebruikt is.
Dit kunt u op de volgende manieren nagaan:
Als uw budget op is kunt u als Wmo-klant niet meer reizen met Deeltaxi West-Brabant.
In dat geval kunt u contact opnemen met het Wmo-loket van uw gemeente en een verzoek indienen om uw budget te verhogen. De gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt voor een verhoging, mogelijk aan de hand van uw reisgeschiedenis.
Voor de langere ritten (ritten langer dan 25 kilometer) kunt u gebruik maken van Valys. Wilt u meer informatie over Valys? Bel dan naar telefoonnummer 0900-9630 (€ 0,05 per minuut) of kijk op www.valys.nl.
Als u door uw budget heen bent kunt u als Wmo-klant niet meer reizen met Deeltaxi West-Brabant.
In dat geval kunt u contact opnemen met het Wmo-loket van uw gemeente en een verzoek indienen om uw budget te verhogen. De gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt voor een verhoging, mogelijk aan de hand van uw reisgeschiedenis.
Voor de langere ritten (ritten langer dan 25 kilometer) kunt u gebruik maken van Valys. Wilt u meer informatie over Valys? Bel dan naar telefoonnummer 0900-9630 (€ 0,05 per minuut) of kijk op www.valys.nl.
Bij Deeltaxi West-Brabant zorgen we ervoor dat uw vervoer zo makkelijk mogelijk verloopt. De chauffeur staat voor u klaar om te helpen waar dat nodig is voor, tijdens en na de rit.
Wmo
De chauffeur kan u bijvoorbeeld begeleiden van de deur naar het voertuig en weer terug, en assisteren bij het in- en uitstappen als u dat wenst. Als u dat zelf niet kunt, belt de chauffeur bij uw bestemming aan. Op uw verzoek kan hij u ook helpen met uw bagage. Als het voertuig niet direct tot aan uw voordeur kan komen, kan de chauffeur u, als u dat wilt, begeleiden naar de voordeur. Hierbij is het belangrijk dat de chauffeur het voertuig in zicht houdt voor de veiligheid van de andere passagiers.
Bravoflex
De chauffeur kan u assisteren bij het in- en uitstappen als u dat wenst.
Op uw verzoek kan hij u ook helpen met uw bagage. Hierbij is het belangrijk dat de chauffeur het voertuig in zicht houdt voor de veiligheid van de andere passagiers.
U kunt het hele jaar door gebruik maken van Deeltaxi West-Brabant op de volgende dagen en tijden:
De gewenste vertrektijd moet tussen bovengenoemde tijdstippen liggen. Dit betekent dat u op z’n vroegst om 7.00 uur een rit kunt inboeken, maar dat de taxi u wel om 6.45 uur kan ophalen. De laatst mogelijke rit van de dag kan worden ingeboekt om 0.00 uur. Deze rit kan dus na 0.00 uur nog uitlopen.
Gemeenten kunnen een bepaalde plek aanwijzen als puntbestemming. Dit is een bestemming waar Wmo-klanten naartoe kunnen reizen tegen het Wmo-tarief. Deze puntbestemmingen kunnen verder weg zijn dan de maximale kilometers die zijn toegestaan.
De taxi mag 15 minuten eerder of later komen dan de afgesproken ophaaltijd.
Het kan voorkomen dat de chauffeur eerder arriveert dan een kwartier voor de afgesproken tijd. U mag ervoor kiezen om in te stappen, maar dat is niet verplicht. Als u instapt, betekent dit dat u akkoord gaat met het vertrek op dat eerdere tijdstip.
Als u op dat moment liever niet instapt, heeft u twee opties:
Wmo
Als u via de terugbelservice tijdig bent geïnformeerd dat de taxi eraan komt, wacht de chauffeur nadat hij zich heeft gemeld minimaal drie minuten op u op de instaplocatie. Als u niet bent gebeld wacht de chauffeur minimaal vijf minuten nadat hij zich heeft gemeld.
Als u een ‘OV-aansluitingsrit achteraf’ gebruikt na een bus- of treinreis, wacht de deeltaxi maximaal 10 minuten na de geplande aankomsttijd van de bus of trein op u bij vertraging.
Bravoflex
Bij een Bravoflex-rit wacht de chauffeur maximaal 3 minuten na de afgesproken vertrektijd.
Bij vertraging van aansluitende trein/bus dient de u contact op te nemen met de klantenservice van de vervoerder. Deze kijkt of het mogelijk is dat de chauffeur langer wacht of dat een nieuwe rit ingepland moet worden.
Wmo:
Bij de ritreservering vraagt de medewerker om uw achternaam en geboortedatum, ter controle van uw indicatie Wmo deeltaxi. Daarna geeft u de volgende gegevens door:
Bravoflex:
U geeft aan dat u Bravoflex wit reserveren. De medewerker gaat na of u al geregistreerd bent als gebruiker. Daarna geeft u de volgende gegevens door:
Het kan handig zijn om te weten wanneer uw taxi eraan komt. Als uw (mobiele) telefoonnummer bij Deeltaxi West-Brabant bekend is, wordt u vijf tot tien minuten voordat de taxi voorrijdt gebeld. Deze terugbelservice is ook mogelijk bij de terugrit. Geef bij de ritreservering daarom het nummer door waarop u bereikbaar bent voor een eventuele terugrit.
Nee, in de deeltaxi mag niet worden gerookt. Ook elektrische sigaretten of soortgelijke rookmiddelen zijn niet toegestaan. Daarnaast is drinken of eten ook niet toegestaan in de deeltaxi. Het is ook niet toegestaan om foto’s of video’s van andere mensen te maken in de taxi.
Wmo:
Als klant kunt u de volgende hulpmiddelen gratis meenemen:
De gemeente noteert de hulpmiddelen die Wmo-klanten mee kunnen nemen in de klantgegevens.
Bravoflex:
Als Bravoflex-klant kunt u de volgende hulpmiddelen gratis meenemen:
Wmo
U mag maximaal 25 kilometer tegen het Wmo-tarief. Voor ritten langer dan 25 kilometer kunnen Wmo-klanten een beroep doen op Valys.
Uitzondering hierop is voor de Wmo-klanten uit de gemeente Baarle-Nassau, nl. 30 kilometer.
Bravoflex
De maximale ritafstand bedraagt 25 kilometer.
Wmo
Als u deeltaxiklant bent en over een OV-begeleiderskaart beschikt, dan mag u gratis één begeleider meenemen tijdens uw reis. Er geldt wel één voorwaarde: de vervoerder moet een geldige kopie van uw OV-begeleiderskaart bij uw klantgegevens hebben geregistreerd. U moet deze kopie zelf naar de klantenservice van de vervoerder sturen. Zodra de vervoerder deze kopie heeft verwerkt, kunt u de OV-begeleider gratis meenemen. Als de einddatum van de kaart is verlopen, stopt automatisch de mogelijkheid om een OV-begeleider mee te nemen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de vervoerder altijd beschikt over een geldige kopie van uw OV-begeleiderskaart.
Bravoflex:
Als u over een OV-begeleiderskaart beschikt, dan mag u gratis één begeleider meenemen tijdens uw reis. Dit dient bij de boeking aangegeven te worden.
Deze reis kan alleen telefonisch geboekt worden.
In het voertuig moet u een geldige OV-begeleiderskaart kunnen overleggen.
Als u deze indicatie heeft, mag u niet alleen reizen. Bij het reserveren van uw rit controleert de vervoerder of er iemand met u meereist, anders wordt de reservering niet geaccepteerd. De chauffeur neemt u niet mee als er geen begeleider aanwezig is.
De verplichte (medische) begeleider biedt u de nodige hulp. Deze begeleider moet minimaal 12 jaar oud zijn, in staat zijn om te helpen wanneer dat nodig is, en zelf geen verplichte medische begeleiding nodig hebben. Als u zelf in een rolstoel zit, mag uw begeleider niet in een rolstoel zitten.
Wanneer u reist met een verplichte begeleider, reist u samen van punt A naar punt B. De verplichte begeleider reist gratis met u mee. Naast de verplichte begeleider behoudt u het recht om een sociale begeleider mee te nemen.
Ja, hiervoor gelden de volgende regels:
Ter informatie: U vraagt bij uw gemeente toestemming voor het meenemen van een scootmobiel. Als de gemeente goedkeurt dat uw scootmobiel mee mag, kunt u reizen met de scootmobiel.
Vanaf het moment van ophalen mag de rit hooguit 30 minuten langer duren dan de rechtstreekse reistijd op de snelste route. Het taxibedrijf mag u niet vragen om van het ene naar het andere voertuig over te stappen.
Deeltaxi West-Brabant rijdt op:
U kunt wijzigingen aan uw geplande rit tot een half uur voor de vroegst mogelijke vertrektijd doorgeven aan de vervoerder (niet het taxibedrijf). Dit kan telefonisch via het ritreserveringsnummer 088 – 350 3500 of via de app Deeltaxi West-Brabant. Als u een wijziging later doorgeeft, mag de vervoerder de rit weigeren. In dat geval kunt u een nieuwe rit inboeken.
Gereserveerde ritten kunnen tot een half uur voor de vroegst mogelijke ophaaltijd door u worden geannuleerd bij het ritreserveringsnummer 088 – 350 3500. Doet u dit niet of te laat dan kan de vervoerder u alsnog de ritprijs in rekening brengen vermeerderd met € 12,50 administratiekosten.
Huisdieren mogen gratis mee, maar alleen als ze in een tas of kooi zitten die u op schoot houdt, en als ze zijn aangemeld bij de ritboeking. Huisdieren mogen geen problemen veroorzaken, anderen storen of ziek zijn, dit ter beoordeling van de chauffeur.
Als u een assistentiehond (bijvoorbeeld een blindengeleidehond) meeneemt, reist deze altijd gratis mee. De assistentiehond is geregistreerd bij uw klantgegevens. Bij het boeken van uw rit geeft u aan dat uw assistentiehond meereist.
Tijdens de rit moet de assistentiehond duidelijk herkenbaar zijn. Met een assistentiehond krijgt u automatisch een zitplaats voorin een personenwagen toegewezen. Uw assistentiehond reist mee aan uw voeten. Als u met een rolstoel reist, wordt u in een bus vervoerd.
Deeltaxi West-Brabant kent twee groepen gebruikers:
Deeltaxi West-Brabant ken twee groepen gebruikers:
Wmo-klanten: klanten die door de gemeente zijn aangemeld voor het Wmo-vervoer:
Als u beperkt bent in uw mobiliteit, kunt u bij uw gemeente vragen of u in aanmerking komt voor reizen met de Wmo deeltaxi. Als uw gemeente dit goedkeurt, ontvangt u van de gemeente een Wmo-vervoersindicatie. U mag dan als Wmo-klant gebruik maken van Deeltaxi West-Brabant.
OV-klanten: alle andere klanten die met Deeltaxi West-Brabant reizen met Bravoflex:
OV-klanten kunnen zich registreren in de boekingsapp Deeltaxi West-Brabant, maar kunnen ook zonder registratie telefonisch ritten boeken.
Nee dat mag niet. Uw Wmo-vervoersvoorziening is persoonsgebonden.
Als de vervoerder of het taxibedrijf ontdekt dat klanten misbruik maken van de Wmo-voorziening (bijvoorbeeld als andere personen dan de Wmo-klant met de vervoerspas reizen), melden zij dit bij Bureau Deeltaxi West-Brabant. Het bureau informeert de betreffende gemeente. Als na een schriftelijke waarschuwing blijkt dat het misbruik zich voortzet, kan de gemeente aanvullende maatregelen nemen. In het uiterste geval kan de gemeente uw indicatie voor Wmo-vervoer deeltaxi intrekken. U kunt dan geen gebruik meer maken van het voordelige Wmo-tarief.
Een Taxipoint is een apparaat op een locatie waar vandaan veel deeltaxiritten vertrekken, een zogenaamde ziekenhuisretourrit. Via een Taxipoint boekt u op die locatie eenvoudig de terugrit. Bijvoorbeeld na afloop van een afspraak of bezoek in het ziekenhuis. U bestelt de terugrit door uw klantnummer en geboortejaar in te voeren in het scherm van Taxipoint.
U vindt uw klantnummer op de bon die ontvangen heeft van de chauffeur bij de heenrit.
De heenrit moet dus ook per deeltaxi gemaakt zijn. De kenmerken van de heenrit (aantal personen, prijs, hulpmiddelen etc.) gelden ook voor de terugrit.
Het is niet mogelijk voor de terugreis een ander adres te kiezen.
In West-Brabant zijn de volgende ziekenhuizen uitgerust met een Taxipoint:
Kinderen van 0 tot en met 11 jaar reizen gratis mee als ze worden begeleid door een betalende passagier van minimaal 18 jaar oud. De volwassen passagier mag maximaal twee kinderen tot en met 11 jaar meenemen.
Kinderen vanaf 12 jaar mogen zonder begeleiding reizen (behalve als ze een indicatie voor verplichte begeleiding hebben).
Reist er een kind met u mee, dan bent u zelf verantwoordelijk voor het meenemen van een kinderzitje of stoelverhoger.
Geef bij het reserveren van uw rit door dat u een kind meeneemt, zodat de vervoerder een extra zitplaats kan reserveren voor het kinderzitje.
Kinderen
U mag als Wmo-klant maximaal 2 kinderen tot en met 11 jaar gratis meenemen. Uit veiligheidsoverwegingen worden kinderen bij voorkeur vervoerd in een kinderzitje. De begeleiding (en dus niet de vervoerder) draagt hier zorg voor en meldt het gebruik bij het bestellen van de rit aan. Dan wordt een extra zitplaats gereserveerd. In de andere gevallen neemt het kind los naast de begeleider plaats, of zo nodig op schoot.
Sociale begeleider
Als u een rit vanuit de Wmo maakt mag u één reisgenoot (= sociale begeleider) meenemen. De sociaal begeleider betaald hetzelfde tarief als de klant. In bepaalde situaties (bijvoorbeeld gezinssituaties) kan de gemeente toestemming geven om extra sociale begeleiders mee te nemen. Als u hier vragen over heeft, kunt u contact opnemen met het Wmo-loket van uw gemeente.
Verplichte begeleider
Als u de indicatie ‘verplichte begeleider’ heeft, moet u zich bij iedere Wmo-deeltaxirit laten vergezellen door een begeleider die de voor u benodigde ondersteuning kan bieden. De verplichte begeleider hoeft geen klantbijdrage te betalen.
OV-begeleiderskaart
U kunt per automatische incasso betalen. Dit vraagt u aan bij de klantenservice van de vervoerder 088 – 350 3500. U ontvangt dan een machtigingsformulier met het verzoek dit ingevuld terug te sturen. Na ontvangst van de machtiging verwerkt de vervoerder deze informatie bij uw klantgegevens. Dit duurt ongeveer een week. Vanaf dat moment betaalt u de ritten achteraf via automatische incasso. Betaling per automatische incasso is gratis voor Wmo-klanten.
Als u later kiest voor gratis automatische incasso, kunt u dit aanvragen bij de klantenservice van de vervoerder tel. 088 – 350 3500.
Werking automatische incasso
U geeft een machtiging af voor automatische incasso van de ritkosten. Maandelijks worden de ritkosten, afgeschreven van de door u opgegeven bankrekening. De vervoerder stuurt u maandelijks een factuur. Daarop staat welke ritten op rekening gereden zijn en tegen welke kosten. Wanneer u niet meer via automatische incasso wenst te rijden, meldt u dat schriftelijk aan de vervoerder.
Tarief-Wmo | Instap: € 1,12 | Per kilometer: € 0,194 |
Tarief Bravoflex | Prijs per rit: € 2,00 | |
Tarief Bravoflex | indien OV alternatief | Prijs per rit: € 5,00 |
Als u de rit reserveert, hoort u meteen de ritprijs.
U kunt op verschillende manieren betalen:
Een ritoverzicht kan belangrijk zijn voor bijvoorbeeld de belastingaangifte.
Voor aanvang van de rit betaalt u de ritprijs aan de chauffeur. U kunt in de taxi contactloos betalen (met uw bankpas, smartphone, smartwatch) of met pin. Het pinapparaat is voorzien van voelbare toetsen voor klanten met een visuele beperking.
Daarnaast kunt u als Wmo-klant ook kiezen om te betalen met automatische incasso. Voor meer informatie inzake automatische incasso neemt u contact op met de klantenservice van Deeltaxi West-Brabant, tel. 088 – 350 3500.
Op uw klantenkaart staat het telefoonnummer van Deeltaxi West-Brabant. Er staat geen persoonlijke informatie op de pas.
Bent u de kaart kwijt, kunt u ook reizen zonder kaart. U hoeft de pas niet meer te tonen aan de chauffeur.
Wilt u toch een nieuwe klantenkaart, dan kunt u deze ophalen bij de gemeente.
U kunt als Wmo-klant maximaal 25 kilometer reizen, zolang het vertrek- of bestemmingsadres binnen het reisgebied ligt.
Wanneer u verder wilt reizen dan 25 km kunt u gebruik maken van Valys: 0900 – 9630.
Uitzondering hierop zijn de inwoners van de gemeente Baarle-Nassau. Zij kunnen maximaal 30 km reizen.
Bewindvoerders van Wmo-pashouders dienen het correspondentieadres te laten wijzigen bij het Wmo-loket van de betreffende gemeente.
Houd deze website in de gaten over reizen tijdens de feestdagen. Wij raden u aan uw rit voor de feestdagen op tijd te boeken!
Heeft u een klacht dan kunt u terecht bij de klantenservice.
U kunt uw klacht op 4 manieren doorgeven:
U kunt een wijziging van uw telefoonnummer doorgeven aan de klantenservice van Deeltaxi West-Brabant. Wilt u alleen een ander nummer opgeven voor een specifieke rit, geef dit dan door bij uw ritreservering.
Telefoon 088 – 350 3500.
Hieronder kunt u zich inschrijven voor de nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief willen wij u op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen van de Deeltaxi West-Brabant.
Postadres:
Klantenservice Deeltaxi West-Brabant
Postbus 5448
6802 EK ARNHEM