Op de hoogte blijven?
Aanmelden voor onze nieuwsbrief
Hieronder kunt u zich inschrijven voor de nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief willen wij u op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen van de Deeltaxi West-Brabant.
Leeswijzer
‘Deeltaxi West-Brabant, samen met Bravo’ (verder in dit stuk genoemd: Deeltaxi West-Brabant) biedt vervoer op maat voor iedereen. Ons doel is uw reis comfortabel en veilig te laten verlopen. Vanaf het moment dat u een rit boekt, tot het moment dat u uitstapt op plaats van bestemming. Daarom hebben we heldere afspraken gemaakt met onze opdrachtgevers, chauffeurs en klanten.
Dit vervoerreglement geldt voor zowel het Wmo-vervoer als OV-vervoer. Met dit vervoerreglement bieden we u overzichtelijk informatie over alles waar u als klant van Deeltaxi West-Brabant mee te maken kunt krijgen.
INDELING
VERWIJZINGEN
Het vervoerreglement wordt aangepast als afspraken veranderen. Als u een papieren versie leest kan het zijn dat deze niet meer klopt. De nieuwste versie vindt u altijd op www.deeltaxi-westbrabant.nl.
Inhoudsopgave
Algemeen
Wie mag mee?
Hulpmiddelen en bagage
Reisgebied en openingstijden
Tarieven
Uw rit betalen
Soorten ritten
Een rit boeken
Rondom aankomst en vertrek van het voertuig
Voertuigen
Omgangsvormen in de taxi
Veilig vervoer
Bijzonderheden voor Wmo-klanten
App Deeltaxi West-Brabant
Meldingen en klachten
Kwaliteit
Informatie voor klanten
Contact
Het vervoerreglement is een overzicht van afspraken en regels over Deeltaxi West-Brabant. Als iets niet in dit reglement of in de vervoersovereenkomst staat, zijn de Algemene Voorwaarden Zorgvervoer en Taxi van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) van toepassing.
Opdrachtgevers
In West-Brabant werken 16 gemeenten en de provincie Noord-Brabant samen op het gebied van regionaal vraagafhankelijk vervoer. Deze samenwerkende gemeenten zijn Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Halderberge, Moerdijk, Oosterhout, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert.
Gemeenten
De gemeenten zijn opdrachtgever voor het Wmo-vervoer. Wmo-vervoer is een vervoersvoorziening die vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) wordt geregeld. Het doel van de Wmo is dat alle burgers mee kunnen blijven doen in de samenleving en zelfstandig kunnen blijven (wonen). De Wmo is vooral bedoeld voor burgers die daar problemen mee hebben, zoals ouderen en mensen met een beperking. Inwoners met mobiliteitsbeperkingen, die daardoor niet goed kunnen deelnemen aan de samenleving, hebben mogelijk recht op Wmo-deeltaxivervoer.
Provincie
De provincie Noord-Brabant is de opdrachtgever voor het OV-vervoer. Dit OV-vervoer rijdt onder de naam Bravoflex, een extra vervoerservice op bestelling, zonder vaste route of dienstregeling. Hiermee reist u vanaf een halte in de buurt naar een nabijgelegen OV-overstaphalte, en weer terug. Zo’n overstaphalte is een bushalte of een treinstation met een goede aansluiting op het normale openbaar vervoer.
Met Bravoflex zorgt de provincie ervoor dat inwoners van de 16 gemeenten gemakkelijker toegang hebben tot het openbaar vervoer.
Met Bravoflex is het ook mogelijk om tussen willekeurige haltes te reizen (haltetaxi). In dat geval geldt een aangepast (hoger) tarief.
Bureau Deeltaxi West-Brabant
De gemeenten en de provincie hebben het beheer en de ontwikkeling van Deeltaxi West-Brabant neergelegd bij Regio West-Brabant, een samenwerkingsverband in de regio. Regio West-Brabant heeft het vervoer geregeld en contracten afgesloten namens de 17 opdrachtgevers. Binnen Regio West-Brabant is Bureau Deeltaxi West-Brabant verantwoordelijk voor het dagelijkse beheer en de ontwikkeling van de deeltaxi. Dit bureau zorgt ervoor dat de het deeltaxivervoer volgens de afspraken verloopt.
Vervoerder
Willemsen de Koning BV uit Arnhem is de vervoerder Zij regelen het aannemen en plannen van ritten voor de deeltaxi. Alle ritten worden bij de vervoerder aangevraagd. De vervoerder verdeelt de ritten over de taxibedrijven die de ritten uitvoeren.
De deeltaxiritten wordt uitgevoerd door de volgende taxibedrijven:
Deeltaxi West-Brabant kent twee groepen gebruikers:
Wmo-klanten: klanten die door de gemeente zijn aangemeld voor het Wmo-vervoer;
OV-klanten: alle andere klanten die met Deeltaxi West-Brabant reizen met Bravoflex.
Als u beperkt bent in uw mobiliteit, kunt u bij uw gemeente vragen of u in aanmerking komt voor reizen met de Wmo deeltaxi. Als uw gemeente dit goedkeurt, ontvangt u van de gemeente een Wmo-vervoersindicatie. U mag dan als Wmo-klant gebruik maken van Deeltaxi West-Brabant.
Een aanvraag voor Wmo-vervoer kent de volgende stappen:
Bij toewijzing van het verzoek kan de gemeente besluiten om de Wmo-indicatie permanent of tijdelijk (dus met een einddatum) toe te kennen.
OV-klanten zijn mensen die gebruikmaken van Bravoflex. OV-klanten kunnen zich registreren in de boekingsapp, maar kunnen ook zonder registratie telefonisch ritten boeken.
Als u als OV-klant reist, mag u hulpmiddelen meenemen (zie 11).
Binnen Deeltaxi West-Brabant kennen we de volgende soorten begeleiding:
Als Wmo-klant mag u bij elke rit een sociale begeleider (een reisgenoot) meenemen om u te begeleiden. U geeft dit vooraf bij het boeken van de rit aan. Een sociale begeleider betaalt hetzelfde tarief als u.
* In bepaalde situaties (bijvoorbeeld gezinssituaties) kan de gemeente toestemming geven om extra sociale begeleiders mee te nemen. Als u hier vragen over heeft, kunt u contact opnemen met uw gemeente.
Wmo
Als een Wmo-klant niet zelfstandig kan reizen, geeft de gemeente de indicatie verplichte (medische) begeleiding af. Als u deze indicatie heeft, mag u niet alleen reizen. Bij het reserveren van uw rit controleert de vervoerder of er iemand met u meereist, anders wordt de reservering niet geaccepteerd. De chauffeur neemt u niet mee als er geen begeleider aanwezig is.
De verplichte (medische) begeleider biedt u de nodige hulp. Deze begeleider moet minimaal 12 jaar oud zijn, in staat zijn om te helpen wanneer dat nodig is, en zelf geen verplichte medische begeleiding nodig hebben. Als u zelf in een rolstoel zit, mag uw begeleider niet in een rolstoel zitten.
Wanneer u reist met een verplichte begeleider, reist u samen van punt A naar punt B. De verplichte begeleider reist gratis met u mee. Naast de verplichte begeleider behoudt u het recht om een sociale begeleider mee te nemen.
Wmo
Als u deeltaxiklant bent en over een OV-begeleiderskaart beschikt, dan mag u gratis één begeleider meenemen tijdens uw reis. Er geldt wel één voorwaarde: de vervoerder moet een geldige kopie van uw OV-begeleiderskaart bij uw klantgegevens hebben geregistreerd. U moet deze kopie zelf naar de klantenservice van de vervoerder sturen. Zodra de vervoerder deze kopie heeft verwerkt, kunt u de OV-begeleider gratis meenemen. Als de einddatum van de kaart is verlopen, stopt automatisch de mogelijkheid om een OV-begeleider mee te nemen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de vervoerder altijd beschikt over een geldige kopie van uw OV-begeleiderskaart.
Bravoflex
Als u over een OV-begeleiderskaart beschikt, dan mag u gratis één begeleider meenemen tijdens uw reis. Dit dient bij de boeking aangegeven te worden.
Deze reis kan alleen telefonisch geboekt worden.
In het voertuig moet u een geldige OV-begeleiderskaart kunnen overleggen.
Als u een assistentiehond (bijvoorbeeld een blindengeleidehond) meeneemt, reist deze altijd gratis mee. Bij het boeken van uw rit geeft u aan dat uw assistentiehond meereist.
Tijdens de rit moet de assistentiehond duidelijk herkenbaar zijn. Met een assistentiehond krijgt u automatisch een zitplaats voorin een personenwagen toegewezen. Uw assistentie-hond reist mee aan uw voeten. Als u met een rolstoel reist, wordt u in een bus vervoerd.
Kinderen van 0 tot en met 11 jaar reizen gratis mee als ze worden begeleid door een betalende passagier van minimaal 18 jaar oud. De volwassen passagier mag maximaal twee kinderen tot en met 11 jaar meenemen. U geeft vooraf bij het boeken van de rit aan dat u een kind of kinderen meeneemt.
Wmo
Kinderen van 0 tot en met 11 jaar mogen niet alleen (zonder begeleiding) met deeltaxi reizen. Bij afgifte van een Wmo-vervoersvoorziening aan kinderen jonger dan 12 jaar, koppelt de gemeente daar automatisch de indicatie verplichte (medische) begeleiding aan (zie 06).
Kinderen vanaf 12 jaar mogen zelfstandig met Deeltaxi West-Brabant reizen (behalve als ze een indicatie voor verplichte begeleiding hebben).
Bravoflex
Kinderen van 0 tot en met 11 jaar mogen niet zelfstandig (zonder begeleiding) met deeltaxi reizen, tenzij hiervoor door ouder/verzorger uitdrukkelijk schriftelijk toestemming is gegeven.
Kinderen vanaf 12 jaar mogen zelfstandig met Deeltaxi West-Brabant reizen. Zij betalen in dat geval het gebruikelijke tarief.
Kinderzitjes
De voertuigen van Deeltaxi West-Brabant zijn taxi’s. Taxi’s hebben toestemming om af te wijken van de regels voor kinderzitjes. Als u als ouder of verzorger om veiligheidsredenen graag een kinderzitje wilt gebruiken, dan neemt u deze zelf mee. Geef dit ook aan bij het reserveren van uw rit, zodat de vervoerder een extra zitplaats kan reserveren voor het kinderzitje. Als u geen kinderzitje gebruikt, kan het kind gewoon naast u zitten. Kinderen ouder dan 3 jaar worden op de achterbank met de autogordel vervoerd. Kinderen mogen alleen voorin, op de bijrijdersstoel, vervoerd worden met de gewone gordel als ze langer zijn dan 1.35 meter.
Huisdieren mogen gratis mee, maar alleen als ze in een tas of kooi zitten die u op schoot houdt en als ze zijn aangemeld bij de ritboeking. Huisdieren mogen geen problemen veroorzaken, anderen storen of ziek zijn, dit ter beoordeling van de chauffeur.
Wmo
Als Wmo-klant kunt u de volgende hulpmiddelen gratis meenemen:
De gemeente noteert de hulpmiddelen die Wmo-klanten mee kunnen nemen in de klantgegevens.
Bravoflex
Als Bravoflex-klant kunt u de volgende hulpmiddelen gratis meenemen:
Elk hulpmiddel moet stevig en veilig kunnen worden vastgemaakt of meegenomen als bagage. Als dit niet mogelijk is, kan de chauffeur besluiten om de rit niet uit te voeren.
Voor meer informatie, zie hoofdstuk Veilig Vervoer.
Naast uw handbagage op schoot kunt u gratis één stuk bagage meenemen dat in de kofferbak van een normale auto past. Geef dit aan bij het reserveren van uw rit (bijvoorbeeld ook als u een extra rolstoel wilt meenemen voor sportactiviteiten). Als u meer bagage wilt meenemen dan hier staat vermeld, laat het de vervoerder dan weten bij het reserveren van uw rit.
Als u meer bagage meeneemt dan u heeft aangegeven bij het reserveren van de rit, mag de chauffeur besluiten of het in het voertuig past en of u de extra bagage mee kan nemen.
Als u vragen heeft over speciale hulpmiddelen of andere bagage die u wilt meenemen in de taxi, of als u iets anders wilt weten, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice van de vervoerder (zie 93).
De reismogelijkheden zijn afhankelijk van het soort vervoer:
Wmo
Het reisgebied voor Deeltaxi West-Brabant is verdeeld in twee delen:
Elke deeltaxirit begint of eindigt in het binnengebied. Het is dus niet mogelijk om met deeltaxi te reizen tussen twee plaatsen in het buitengebied. Er kan ook niet gereisd worden van of naar plaatsen buiten het totale reisgebied.
België
Voor Wmo-klanten uit de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergen op Zoom, Roosendaal, Rucphen, Woensdrecht en Zundert hoort een deel van België ook bij het buitengebied.
Bravoflex
Met Bravoflex reist u vanaf een (bus)halte waar Bravoflex aangeboden wordt naar één van de hieraan gekoppelde overstappunten in de omgeving (en andersom).
Bij reserveren in de app is zichtbaar welke verbindingen geboekt kunnen worden.
Bij telefonisch reserveren wordt verteld welke verbindingen geboekt kunnen worden.
Het is ook mogelijk om te reizen tussen twee willekeurige haltes (haltetaxi).
Ten minste één van de haltes dient te liggen binnen het grondgebied van de 16 deelnemende gemeenten. Een rit kan dus ook eindigen óf starten buiten het grondgebied. Ritten tussen twee haltes buiten het grondgebied zijn niet mogelijk.
De maximale ritafstand bedraagt 25 kilometer.
U kunt het hele jaar door, 7 dagen per week, gebruik maken van het vervoer van Deeltaxi West-Brabant. U kunt reizen op de volgende dagen en tijden:
Wmo
Uw gewenste vertrektijd ligt altijd tussen bovengenoemde tijdstippen. De eerste reismogelijkheid van een dag is dus een rit die vertrekt om 07:00 uur. De laatste reismogelijkheid is een rit met een vertrektijd om 00:00 (twaalf uur ’s avonds).
Wanneer u een prioriteitsrit boekt met een gegarandeerde aankomsttijd (zie 30) wordt teruggerekend hoe laat u wordt opgehaald. Die ophaaltijd dient altijd tussen bovengenoemde tijdstippen te liggen.
Bravoflex
Uw geboekte tijd ligt altijd tussen bovengenoemde tijdstippen.
Boekt u op aankomsttijd 7:00u op een overstappunt dan ligt uw vertrektijd vóór 07:00 uur
Boekt u op vertrektijd 00:00 vanaf een overstappunt, dan ligt uw aankomsttijd na 0:00 uur.
Oud & Nieuw
Op Oudjaarsavond stopt het deeltaxivervoer om 22.00 uur. Op Nieuwjaarsdag, tussen 0.30 uur en 02.00 uur (Nieuwjaarsdag), wordt er aan Wmo-klanten (voor ritten naar huis) en haltetaxiklanten vervoer aangeboden.
Wmo
De prijs van een deeltaxirit is gebaseerd op een instaptarief plus een kilometertarief. De afstand wordt berekend volgens de kortste route. Deze route wordt berekend met behulp van de routeplanner van de vervoerder. Eventueel gereden omrijdkilometers worden niet doorberekend in het tarief.
Maximale reisafstand (enkele reis)
U mag maximaal 25 kilometer tegen het Wmo-tarief reizen (Baarle-Nassau maximaal 30 kilometer). Voor ritten langer dan 25 kilometer kunnen Wmo-klanten een beroep doen op Valys (zie 39).
Puntbestemmingen
Gemeenten kunnen een bepaalde plek aanwijzen als puntbestemming. Dit is een bestemming waar Wmo-klanten naartoe kunnen reizen tegen het Wmo-tarief. Deze puntbestemmingen kunnen verder weg zijn dan de maximale kilometers die zijn toegestaan.
Op de website van Deeltaxi West-Brabant vindt u een lijst met de “rechten per gemeente” en een lijst met “puntbestemmingen”.
De kosten voor ritten in het volgende jaar worden aan het eind van het huidige jaar bepaald.
Wmo-ritprijs
De gemeenten hebben samen besloten dat de prijs van Wmo-ritten gelijk is aan het Brabantse bustarief (op saldo). Dit betekent dat het instaptarief en het tarief per kilometer voor Wmo-klanten hetzelfde is als het tarief voor busreizen in Brabant.
Bravoflex
Voor een Bravoflex rit tussen een halte en een overstappunt geldt een vast tarief (‘flat-fee’). Dit is ongeveer gelijk aan het reguliere OV-tarief van een (bus)rit van ca. 5km.
Dit tarief is hoger (circa 2,5x) indien tussen deze halte en het overstappunt rondom hetzelfde moment (half uur vóór óf na gewenste tijd) óók een reguliere (buurt)busverbinding beschikbaar is.
Haltetaxi
Voor de haltetaxi (een reis tussen twee willekeurige haltes) geldt een hoog tarief (circa 5x het reguliere OV-tarief van een (bus)rit).
Bij reserveren in de app is zichtbaar welk tarief van toepassing is.
Bij telefonisch reserveren wordt verteld welk tarief van toepassing is.
OV-ritprijs
De provincie bepaalt de hoogte van de ritprijs voor Bravoflex
De actuele ritprijzen vindt u op de website van Deeltaxi West-Brabant. De ritprijzen voor het nieuwe jaar worden aan het einde van het jaar gecommuniceerd via de website.
De ritprijs wordt berekend in centen.
De prijs voor de heenrit kan verschillen van de prijs voor de terugrit als de afstand tussen de heen- en terugrit verschilt (bijvoorbeeld vanwege eenrichtingsverkeer). Bij het reserveren van de rit krijgt u direct te horen wat de rit kost.
Een taxi van Deeltaxi West-Brabant kan soms via een veerpont rijden. Als de kortste route naar uw bestemming via een veerpont gaat, wordt de prijs berekend op basis van die kortste route, zelfs als de taxi uiteindelijk geen veerpont gebruikt. Als de taxi wel een veerpont gebruikt, worden de kosten voor de overtocht door het taxibedrijf betaald. U hoeft als klant dus geen extra kosten te betalen.
Uw ritprijs kunt u op verschillende manieren voldoen:
Betaalmogelijkheid | Wmo | OV(Bravoflex) | |
21 | contactloos of pinnen in de taxi | x | x |
22 | automatische incasso | x | |
23 | rekening rijden | x | |
25 | Online vooraf (bijvoorbeeld via IDeal of creditcard | x |
Kaarten die u kunt gebruiken in het gewone Openbaar Vervoer, zoals de OV-chipkaart, OV-studentenkaart, abonnementen (zoals de Voor Elkaar Pas) en dagkaartjes, zijn niet geldig in het deeltaxivervoer. Ook leeftijdskorting is niet van toepassing in het deeltaxivervoer.
U kunt in de taxi contactloos betalen (met uw bankpas, smartphone, smartwatch) of met pin.
Het pinapparaat is voorzien van voelbare toetsen voor klanten met een visuele beperking.
Storingen in het pinsysteem
Als er problemen zijn met het pinnen of de betaalterminal, kan het taxibedrijf u om een eenmalige machtiging vragen. Als u deze machtiging niet kan geven, hoeft u niet te betalen. De kosten die normaal gesproken door u moeten worden betaald, worden dan door het taxibedrijf gedekt, en u wordt nog steeds vervoerd.
Alleen voor Wmo-klanten
Aanvraag automatische incasso
U kunt per automatische incasso betalen. Dit vraagt u aan bij de klantenservice van de vervoerder (zie 93). U ontvangt dan een machtigingsformulier met het verzoek dit ingevuld terug te sturen. Na ontvangst van de machtiging verwerkt de vervoerder deze informatie bij uw klantgegevens. Dit duurt ongeveer een week. Vanaf dat moment betaalt u de ritten achteraf via automatische incasso. Betaling per automatische incasso is gratis voor Wmo-klanten.
Als u later kiest voor gratis automatische incasso, kunt u dit aanvragen bij de klantenservice van de vervoerder (zie 93).
Werking automatische incasso
U geeft een machtiging af voor automatische incasso van de ritkosten. Maandelijks worden de ritkosten, afgeschreven van de door u opgegeven bankrekening. De vervoerder stuurt u maandelijks een factuur. Daarop staat welke ritten op rekening gereden zijn en tegen welke kosten. Wanneer u niet meer via automatische incasso wenst te rijden, meldt u dat schriftelijk aan de vervoerder.
Let op:
Het kan gebeuren dat een incasso mislukt, bijvoorbeeld omdat niet genoeg geld op de rekening staat. De vervoerder herinnert u hieraan via maximaal drie aanmaningen. Het niet of te laat betalen van de incasso kan ertoe leiden dat de vervoerder de wettelijk toegestane incassokosten bij u in rekening brengt.
Vanaf dat moment betaalt u de ritten met uw pinpas in het voertuig. Dit wordt automatisch voor alle bestelde ritten aangepast. Deze werkwijze wordt ook toegepast wanneer u de incasso onterecht laat storneren. Als de ritkosten weer geïncasseerd kunnen worden, laat u dit telefonisch weten aan de klantenservice (zie 93).
Alleen voor Wmo-klanten
Instellingen kunnen ervoor kiezen om groepen klanten op rekening te laten rijden. In dat geval ontvangt de instelling een factuur van de vervoerder en regelt de instelling de afrekening met de klanten achteraf zelf.
Als instellingen meer informatie hierover willen, kunnen ze contact opnemen met de klantenservice van de vervoerder (zie 93).
Bravoflex
Klanten die reizen met Bravoflex kunnen hun rit ook vooraf betalen via de app waarin de rit geboekt wordt. Dit kan ten minste met de volgende betaalmethoden
U kunt de chauffeur vragen om een betalingsbewijs. De chauffeur moet dit bewijs gratis verstrekken door middel van een geprinte bon.
Een ritoverzicht kan belangrijk zijn voor bijvoorbeeld de belastingaangifte.
De taxichauffeur krijgt voorafgaand aan de rit de ritprijs van de centrale door. Deze ritprijs is gelijk aan het tarief dat de klant hoort bij de bevestiging van de ritboeking. De chauffeur kan en mag dit tarief niet aanpassen.
In de taxi betaalt u altijd het tarief dat de chauffeur opgeeft. Als u het niet eens bent met dit tarief, of bij vermoeden van misbruik, is het verstandig om de chauffeur te vragen om een betalingsbewijs. Met een kopie van dat betalingsbewijs kunt u dan een klacht indienen bij de klantenservice van de vervoerder (zie 93).
Deeltaxi West-Brabant onderscheidt verschillende soorten ritaanvragen:
Soorten aanvragen | Wmo | OV | |
29 | Rit op gewenste vertrektijd (ofwel standaardrit) | x | |
30 | Prioriteitsrit (rit met aankomstgarantie) | x | |
31 | Aankomsttijdrit (rit met aankomstgarantie) | x | |
32 | OV-aansluitrit (vervolgrit op openbaar vervoer) | x | |
33 | Ziekenhuis retourrit | x | |
34 | Bravoflex | x | |
35 | Bravoflex Haltetaxirit | x |
Bij een standaardrit boekt u een rit op de tijd dat u opgehaald wilt worden. U wordt opgehaald binnen 15 minuten voor tot 15 minuten na de gewenste ophaaltijd.
Voor speciale ritten, zoals bruiloften, begrafenissen, of als u uw aansluiting op bus of trein wilt halen, kunt u een prioriteitsrit boeken. Deze rit kunt u ook gebruiken voor theaterbezoek.
Bij een prioriteitsrit wilt u uiterlijk op de opgegeven aankomsttijd op de bestemming zijn, en maximaal 15 minuten eerder. U meldt bij het reserveren dat het een prioriteitsrit is. De medewerker aan de telefoon vertelt u binnen welke tijden de taxi arriveert, daarbij rekening houdend met drukte op de weg en eventuele omrijdtijd.
U kunt als Wmo-klant ook zelf kiezen voor een rit met aankomstgarantie. De uitvoering van deze ritten is gelijk aan die van een prioriteitsrit (zie 30).
Voor het reserveren van een rit met aankomstgarantie geldt een extra klantbijdrage per enkele rit, bovenop de geldende ritprijs. De medewerker aan de telefoon informeert u wat de totale ritprijs is.
U kunt deeltaxi ook inzetten om vanaf een bushalte of treinstation te reizen, in vervolg op bus of trein. U reist dan binnen een kwartier nadat u op de halte/het station arriveert, per deeltaxi verder. De taxi wacht maximaal 10 minuten in geval van vertraging.
Een Taxipoint is een apparaat op een locatie waar vandaan veel deeltaxiritten vertrekken. Via een Taxipoint boekt u op die locatie eenvoudig de terugrit. Bijvoorbeeld na afloop van een afspraak of bezoek in het ziekenhuis. U bestelt de terugrit door uw klantnummer en geboortejaar in te voeren in het scherm van Taxipoint. U vindt uw klantnummer op de bon die ontvangen heeft van de chauffeur bij de heenrit. De heenrit moet dus ook per deeltaxi gemaakt zijn. De kenmerken van de heenrit (aantal personen, prijs, hulpmiddelen etc.) gelden ook voor de terugrit. Het is niet mogelijk voor de terugreis een ander adres te kiezen.
In West-Brabant zijn de volgende ziekenhuizen uitgerust met een Taxipoint:
Een Bravoflex-rit gaat van een (OV-)halte naar een nabijgelegen OV-overstaphalte, en andersom. Op de overstaphalte kan overgestapt worden op het normale openbaar vervoer.
De provincie stelt de verbindingen tussen haltes en overstaphaltes vast. Deze verbindingen zijn zichtbaar in de app en opvraagbaar bij de telefonische boeking.
Van Halte naar Overstaphalte
Een rit naar een overstaphalte boekt u op aankomsttijd op deze overstaphalte, zodat u daar een overstap kunt maken. Bij de boeking hoort/ziet u hoe laat u opgehaald wordt. Bravoflex mag maximaal 15 minuten omrijden om andere klanten op te halen of af te zetten. Bravoflex zet u uiterlijk op de geboekte aankomsttijd op de overstaphalte af, of maximaal 10 minuten daarvoor.
Van Overstaphalte naar Halte
Een rit vanaf een overstaphalte boekt u op vertrektijd vanaf deze overstaphalte, zodat u daar een overstap kunt maken.
Bravoflex haalt u uiterlijk op de geboekte vertrektijd op de overstaphalte op, of maximaal 10 minuten daarna.
Bij de boeking hoort/ziet u hoe laat u afgezet wordt op de halte.
Bravoflex mag maximaal 15 minuten omrijden om andere klanten op te halen of af te zetten.
Een haltetaxi is een rit van een (OV-)halte naar een andere (OV-)halte. Ten minste één van de haltes dient te liggen binnen het grondgebied van de 16 deelnemende gemeenten. Een rit kan dus ook eindigen óf starten buiten het grondgebied. Ritten tussen twee haltes buiten het grondgebied zijn niet mogelijk. De maximale ritafstand bedraagt 25 kilometer.
U boekt een rit op de tijd dat u opgehaald wilt worden. U wordt opgehaald binnen 15 minuten voor tot 15 minuten na de gewenste ophaaltijd.
Voor de Bravoflex haltetaxi geldt een maximale omrijdtijd van 30 minuten voor het ophalen of afzetten van andere klanten.
Wmo
Via het inboeken van een vaste rit kunt u regelmatig terugkerende ritten (bijvoorbeeld elke week dezelfde rit) voor langere tijd vastleggen. U geeft bij het inboeken van een vaste rit altijd het telefoonnummer op waarop u bereikbaar bent. U kunt uw vaste ritten tot drie maanden vooruit inboeken.
Tijdens nationale feestdagen, zoals Kerstmis, Pasen, Hemelvaartsdag, Pinksteren, Koningsdag en Nieuwjaarsdag, worden de vaste ritten die normaal op een werkdag vallen, automatisch verwijderd omdat ze meestal niet nodig zijn. Als u toch een vaste rit op zo’n feestdag wilt behouden, geeft u dit apart aan de vervoerder door.
Wmo
Als een Wmo-klant met één of meer Wmo-
klanten samen wil reizen, dan kan dit via de optie “Samen reizen”. De aanvraag loopt via het callcenter van de vervoerder. De ritaanvraag dient minimaal 24 uur van te voren geboekt te zijn. Het is belangrijk dat de persoon die de ritten boekt ook de klantgegevens van de andere Wmo-klanten doorgeeft.
De volgende voorwaarden zijn van kracht:
Eventuele klantindicaties zijn niet met elkaar in tegenspraak (bijvoorbeeld twee klanten, beide met de indicatie voorin zitten).
Bravoflex
Samenreizen met Bravoflex kan door bij de boeking het aantal reizigers op te geven.
De hoofdboeker betaalt hierbij voor alle reizigers, alle reizigers maken dan dezelfde reis als de hoofboeker.
Voor meereizende kinderen zie (zie 37).
Via de app kan voor 3 (inclusief kinderen) geboekt worden.
Andere aantallen kan alleen via een telefonische boeking.
U mag geen gebruik maken van de deeltaxi als u voor uw rit recht heeft op vervoer vanuit een andere voorziening. Dit geldt voor vervoer van en naar dagbesteding in het kader van Wmo of Wlz, leerlingenvervoer, WSW-vervoer, UWV-vervoer, WIA-vervoer en zittend ziekenvervoer. In deze situaties is het aan de betreffende organisaties (zoals zorginstellingen, scholen, werkvoorziening of verzekeraars) om het vervoer van en naar de voorziening te regelen.
In uitzonderingsgevallen kunnen gemeenten vervoer met deeltaxi naar dagbesteding toestaan. De klant krijgt dan een aantekening bij de klantgegevens. Alleen met die aantekening is het reizen naar dagbestedingslocaties toegestaan.
Persoonsgebonden budget
Als u Wmo- of Wlz-klant bent en over een persoonsgebonden budget beschikt, mag u deze ritten naar de dagbesteding ook niet met deeltaxi maken, tenzij u (schriftelijke) toestemming heeft van de gemeente. De gemeente maakt hiervan aantekening bij uw deeltaxi klantgegevens.
Gemeenten controleren of Wmo-klanten niet toegestane ritten maken met Deeltaxi West-Brabant. Gemeenten kunnen klanten uitnodigen voor een toelichting op hun reisgedrag en kunnen in het uiterste geval besluiten om uw Wmo-voorziening in te trekken (zie 67)
Wmo
Deeltaxi West-Brabant biedt vervoer in de regio West-Brabant. Als u buiten de regio wilt reizen, of als u in de regio een rit van meer dan 25 km wilt maken, kunt u als Wmo-klant gebruik maken van Valys.
Valys is een landelijke reisservice voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Valys is er voor uitstapjes die vooral bedoeld zijn voor plezier en ontspanning, en die plaatsvinden op lange afstanden buiten uw eigen regio. Dit betekent dat of de plaats waar u naartoe gaat of de plaats waar u wordt opgehaald, meer dan 25 kilometer van uw huis verwijderd moet zijn. Valys is een apart systeem en staat los van Deeltaxi West-Brabant. Als u met Valys wilt reizen, vraagt u eerst een Valyspas aan.
Neem voor meer informatie over Valys contact op met het telefoonnummer 0900-9630 of kijk op de website van Valys.
Als klant kunt u zelf een rit aanvragen. Ook anderen (zoals begeleider, partner, kind) kunnen ritten voor u aanvragen. Bij de ritaanvraag kunt u meerdere ritten tegelijk reserveren. U kunt meteen uw terugrit inboeken, maar dat hoeft niet.
Het inboeken van een rit kan op de volgende manieren:
Wmo
Bravoflex
Het boeken van ritten per e-mail is niet mogelijk.
U kunt de ritreservering van de vervoerder bereiken op de volgende dagen en tijden:
De vervoerder sluit de centrale pas nadat de laatste rit is verreden. Ook de boekingen via internet of via MijnTaxiApp worden gedurende bovengenoemde tijden in behandeling genomen.
Tijdens Dodenherdenking (4 mei) is de centrale van de vervoerder gesloten tussen 19.55 en 20.03 uur. Tussen deze tijdstippen staan de deeltaxi’s onderweg ook tijdelijk stil.
Wmo
Bij de ritreservering vraagt de medewerker om uw achternaam en geboortedatum, ter controle van uw indicatie Wmo deeltaxi. Daarna geeft u de volgende gegevens door:
Bravoflex
U geeft aan dat u Bravoflex wit reserveren. De medewerker gaat na of u al geregistreerd bent als gebruiker. Daarna geeft u de volgende gegevens door:
U ontvangt van elke ritboeking een bevestiging. Als u telefonisch een rit besteld, herhaalt de medewerker de ritgegevens voordat het gesprek eindigt. In de bevestiging worden in ieder geval de volgende gegevens genoemd:
Verantwoordelijkheid klant voor controle ritboeking
We adviseren u om uw rit(ten) zo ver mogelijk van te voren te boeken. Dit helpt om ervoor te zorgen dat onze taxi’s op tijd rijden. Soms, op heel drukke momenten of wanneer er onverwachte drukte is, kan het voorkomen dat we de rit niet precies op het gewenste tijdstip kunnen uitvoeren. Als dat gebeurt, stellen we u op de hoogte en laten we u weten hoe laat u de taxi kunt verwachten.
In de uitvoering maken we onderscheid in drie categorieën:
a. Garantie op vervoer
Als u de rit op tijd boekt (zie onderstaand tabel), heeft u garantie op vervoer. Dit betekent dat de vervoerder verplicht is om de rit volgens afspraken uit te voeren.
b. Reguliere boekingen
Bij reguliere boekingen is er ook een vervoerplicht. De vervoerder mag echter voorstellen om de rit maximaal 15 minuten eerder of later te laten plaatsvinden dan de door u gewenste tijd. U moet dit voorstel accepteren of de rit annuleren.
c. Late reserveringen
Als u de rit op het laatste moment boekt, kan de vervoerder beslissen om de rit wel of niet uit te voeren, afhankelijk van de beschikbare capaciteit.
Houd bij het boeken van een deeltaxirit minimaal rekening met de volgende vooraanmeldtijden:
Soort ritaanvraag | Garantie op vervoer (volgens specificaties) |
Reguliere boeking (evt. kleine aanpassing tijd) |
||
1 | Rit gewenste vertrektijd | V | Tot 3 uur van te voren | Tot 1 uur van te voren |
2 | Prioriteitsrit | A | Tot 3 uur van te voren | Tot 2 uur van te voren |
3 | Aankomsttijdrit | A | Tot 3 uur van te voren | Tot 2 uur van te voren |
4 | OV-aansluitrit | V | Tot 3 uur van te voren | Tot 1 uur van te voren |
5 | Ziekenhuis retourrit | V | Tot 30/20 min. van te voren | N.v.t. |
6 | Bravoflex | A | Tot 3 uur van te voren | Tot 1 uur van te voren |
7 | Bravoflex Haltetaxirit | V | Tot 3 uur van te voren | Tot 1 uur van te voren |
U kunt een rit tot maximaal drie maanden vooruit boeken.
Vroege ritten
Ritten met een vertrektijd (V) of een aankomstgarantie (A) voor 09.00 uur ‘s ochtends, dienen voor 21.00 uur de avond er voor te zijn gereserveerd om gegarandeerd uitgevoerd te worden. Als deze vroege ritten later worden gereserveerd mag de vervoerder deze weigeren, met uitzondering van de Bravoflex ritten.
Inboeken ritten voor kerstdagen en Oud & Nieuw
Tijdens de kerstdagen en met Oud & Nieuw is er altijd een grote vraag naar deeltaxivervoer. Voor die dagen gelden aangepaste afspraken voor het inboeken van ritten. De afspraken hierover worden gecommuniceerd via de website van Deeltaxi West-Brabant.
Voor deze dagen is tijdig inboeken van de rit extra belangrijk. Om verzekerd te zijn van een deeltaxirit is het raadzaam tenminste één week van te voren in te boeken. Daarna worden ritten alleen ingeboekt op basis van beschikbaarheid.
Flexibele boeking Bravoflex
Bravoflex is een vervoersdienst die aansluit op het openbaar vervoer. Soms ontmoet u iemand in de bus of trein en wil deze persoon mee naar dezelfde uitstaphalte.
Het is mogelijk om zo’n spontane “meerijrit” via de app bij te boeken, tot 3 minuten voor vertrek van Bravoflex. Dit kan natuurlijk alleen als de extra persoon/klant ook betaalt.
Als de taxi al vol is, mag de vervoerder deze extra klant weigeren.
Om u goed te informeren, bieden we verschillende belservices aan. Voorwaarde voor gebruik van de deze service is dat uw telefoonnummer, bij voorkeur uw mobiele nummer, bekend is bij de vervoerder. Bij het telefonisch boeken van uw rit geeft u aan of u gebruik wilt maken van de belservice en met welk telefoonnummer.
Soorten belservices
Terugbelservice
De vervoerder belt u 5 tot 10 minuten voordat het voertuig arriveert, zodat u zich klaar kunt maken om te vertrekken.
Vertragingsbelservice
De vervoerder belt u als het voertuig later dreigt aan te komen dan de uiterste vertrektijd. Daarbij hoort u direct hoe laat het voertuig ongeveer zal aankomen.
Loosmelding-belservice
Als de chauffeur u niet op de afgesproken plek aantreft (zie 55), neemt de chauffeur of call-agent minimaal één keer persoonlijk telefonisch contact met u op ter voorkoming van een loosmelding.
Verzoek ander tijdstip
De vervoerder mag u bellen met verzoek of u op een ander tijdstip kunt reizen, bijvoorbeeld vanwege drukte. U beslist zelf of u hiermee akkoord gaat.
Voorkeuren belservice
Bij de klantenservice van de vervoerder (zie 93) kunt u uw persoonlijke voorkeuren laten vastleggen. U kunt aangeven of u wel of geen gebruik wilt maken van de terugbelservice, en op welke wijze u geïnformeerd wilt worden (telefonisch, sms).
U kunt ook via de app (zie77) informatie ontvangen over waar de taxi is en hoe laat deze arriveert.
Een wijziging of annulering van een rit geeft u zo snel mogelijk door aan de vervoerder. Dit geldt ook als u wijzigingen in de ritgegevens wilt maken, zoals het tijdstip of adres, het aantal personen of extra bagage. Het is niet mogelijk om nog wijzigingen door te geven als de taxi al is aangekomen. De chauffeur zelf mag de rit niet wijzigen of annuleren.
U kunt wijzigingen aan uw geplande rit tot een half uur voor de vroegst mogelijke vertrektijd doorgeven aan de vervoerder (niet het taxibedrijf). Dit kan telefonisch via het ritreserveringsnummer of via de app (zie 77). Als u een wijziging later doorgeeft, mag de vervoerder de rit weigeren. In dat geval kunt u een nieuwe rit inboeken.
Verantwoordelijkheid klant voor tijdig afmelden rit
Wmo
Als u de rit niet op tijd annuleert of niet op de afgesproken instaplocatie aanwezig bent, kan de vervoerder u verantwoordelijk houden voor de kosten. In deze situaties kan de vervoerder u de vastgestelde ritprijs plus € 12,50 aan administratiekosten in rekening brengen.
Wmo
Bij een standaardrit (rit met een gewenste vertrektijd) zorgt u dat u tenminste 15 minuten voor de opgegeven tijd klaar staat. Als u bent gebeld via de terugbelservice, zorgt u dat u uiterlijk 5 minuten na het telefoontje klaar staat op de afgesproken ophaalplek (zie 50).
Bravoflex
Bij een Bravoflex-rit zorgt u uiterlijk op de geboekte tijd aanwezig bent op de halte. Advies is om minimaal 5 minuten van tevoren aanwezig te zijn.
Wmo
Bij aankomst op het afgesproken ophaaladres belt de chauffeur aan of meldt die zich bij de receptie.
Wachttijd chauffeur
Als u via de terugbelservice tijdig bent geïnformeerd dat de taxi eraan komt, wacht de chauffeur nadat hij zich heeft gemeld minimaal drie minuten op u op de instaplocatie. Als u niet bent gebeld wacht de chauffeur minimaal vijf minuten nadat hij zich heeft gemeld.
Als u een ‘OV-aansluitingsrit achteraf’ gebruikt na een bus- of treinreis, wacht de deeltaxi maximaal 10 minuten na de geplande aankomsttijd van de bus of trein op u bij vertraging.
Bravoflex
Bij een Bravoflex-rit wacht de chauffeur maximaal 3 minuten na de afgesproken vertrektijd.
Bij vertraging van aansluitende trein/bus dient de u contact op te nemen met de klantenservice van de vervoerder (zie 93) Deze kijkt of het mogelijk is dat de chauffeur langer wacht of dat een nieuwe rit ingepland moet worden.
Wmo
De chauffeur kan u bijvoorbeeld begeleiden van de deur naar het voertuig en weer terug, en assisteren bij het in- en uitstappen als u dat wenst. Als u dat zelf niet kunt, belt de chauffeur bij uw bestemming aan. Op uw verzoek kan hij u ook helpen met uw bagage. Als het voertuig niet direct tot aan uw voordeur kan komen, kan de chauffeur u, als u dat wilt, begeleiden naar de voordeur. Hierbij is het belangrijk dat de chauffeur het voertuig in zicht houdt voor de veiligheid van de andere passagiers.
Zie ook dienstverlening door de chauffeur (zie 64).
Bravoflex
De chauffeur kan u assisteren bij het in- en uitstappen als u dat wenst.
Op uw verzoek kan hij u ook helpen met uw bagage. Hierbij is het belangrijk dat de chauffeur het voertuig in zicht houdt voor de veiligheid van de andere passagiers.
Zie ook dienstverlening door de chauffeur (zie 64).
Deeltaxi West-Brabant biedt vervoer van:
Onder deur verstaan we:
Afspraak om de klant op te halen bij het ziekenhuis
In ziekenhuizen zijn er vaak verschillende ingangen, zoals bijvoorbeeld de polikliniek. Bij Deeltaxi West-Brabant wordt u altijd opgehaald en afgezet bij de hoofdingang van het ziekenhuis.
Onder halte verstaan we:
Een opstapplek voor Bravoflex. Dit kan een reguliere bushalte zijn (herkenbaar aan een bushaltebord) of één van de extra bravoflex-haltes (herkenbaar aan een bord met Bravoflex-logo). De exacte locaties van de haltes zijn zichtbaar in de app.
Op sommige plaatsen bestaat één bushalte uit meerdere perrons. Bijvoorbeeld aan de overzijde van de straat (andere rijrichting) of bij een (bus)station.
In deze gevallen is het een gezamenlijke verantwoording van reiziger en chauffeur elkaar te treffen
Onder OV-overstaphalte verstaan we:
Geselecteerde OV-haltes waar aansluiting is op frequent openbaar vervoer (buslijn of trein). Deze haltes zijn herkenbaar aan het bord ‘Bravoflex OV-Overstaphalte’.
Wmo
Op plekken die niet met een auto of busje te bereiken zijn, waar geen duidelijk adres is of meerdere ingangen zijn, maken we gebruik van afspreekpunten. Dat zijn herkenbare en bereikbare plekken waar de chauffeur u ophaalt en afzet. Dit geldt bijvoorbeeld voor plaatsen zoals winkelcentra, stations, gebouwen, natuurgebieden en straten waar je niet met een auto of busje. Soms wordt een tijdelijk afspreekpunt aangewezen (bijvoorbeeld bij evenementen). Tijdens het boeken van uw rit wordt u verteld of u bij een afspreekpunt moet in- of uitstappen.
–>> Kent u een plek waar het vaak lastig is om opgehaald of afgezet te worden, dan kunt uw dit melden bij Bureau Deeltaxi (bureaudeeltaxi@west-brabant.eu).
De taxi arriveert tussen 15 minuten voor of na het afgesproken tijdstip.
Het kan voorkomen dat de chauffeur eerder arriveert dan een kwartier voor de afgesproken tijd. U mag ervoor kiezen om in te stappen, maar dat is niet verplicht. Als u instapt, betekent dit dat u akkoord gaat met het vertrek op dat eerdere tijdstip.
Als u op dat moment liever niet instapt, heeft u twee opties:
Bij een rit op aankomsttijd wordt bij de bevestiging van de ritboeking aangegeven binnen welke tijdsvenster de taxi voor komt rijden.
Bij een prioriteitsrit bent u hooguit 15 minuten voor de aangegeven aankomsttijd op de opgegeven bestemming.
Om ritten met prioriteit goed te kunnen uitvoeren, wordt er meer speling gehouden in de ophaaltijd. De vervoerder geeft bij het boeken van de rit aan binnen welke tijdsperiode de taxi voor komt rijden.
Deeltaxiritten worden vaak gecombineerd met andere passagiers. Dit betekent dat het kan gebeuren dat u in de ene keer alleen in de taxi zit en in de volgende keer met één of meer andere passagiers. De vervoerder volgt altijd de regels over hoe lang het ophalen of afzetten mag duren, of er nu andere passagiers zijn of niet.
Wmo
Vanaf het moment van ophalen mag de rit hooguit 30 minuten langer duren dan de rechtstreekse reistijd op de snelste route. Het taxibedrijf mag u niet vragen om van het ene naar het andere voertuig over te stappen.
Bravoflex
Vanaf het moment van ophalen mag de rit hooguit 15 minuten langer duren dan de rechtstreekse reistijd op de snelste route. Het taxibedrijf mag u niet vragen om van het ene naar het andere voertuig over te stappen.
Het kan gebeuren dat u en de chauffeur elkaar niet ontmoeten op de aangegeven ophaalplek.
Wmo
U meldt dat de taxi er (nog) niet is
De taxi mag tot 15 minuten na de opgegeven vertrektijd voor komen rijden. Als het voertuig daarna (dus vanaf 16 minuten na de opgegeven vertrektijd) nog niet op de instaplocatie is, raden we u aan om dit direct melding te melden bij de ritreservering van de vervoerder. De vervoerder controleert waar het voertuig is en laat u weten hoe lang het duurt voor de taxi aankomt.
De vervoerder probeert het binnen 30 minuten na uw melding is te lossen, tenzij deze kan aantonen dat de fout niet het gevolg is van het eigen handelen. Als het probleem vervolgens niet binnen 30 minuten is opgelost, is de compensatieregeling van kracht (zie 85).
De chauffeur vindt u niet
Als de chauffeur u niet vindt na de minimale wachttijd, neemt hij telefonisch contact met u op (als er een telefoonnummer geregistreerd staat). Als de chauffeur u niet kan bereiken, of hij u ondanks telefonisch contact toch niet kan vinden, meldt de chauffeur de rit loos.
Zodra een chauffeur de rit loos meldt, wordt de geplande rit geannuleerd. Als u een nieuwe rit wilt boeken, wordt deze automatisch één uur later ingepland. Als de chauffeur u niet heeft gebeld, maar uw mobiele telefoonnummer staat wel bij uw klantgegevens, zorgt de vervoerder er voor dat er binnen 30 minuten een taxi komt om u op te halen.
Herhaaldelijk loosmeldingen
Als een klant herhaaldelijk loosmeldingen veroorzaakt, neemt de vervoerder contact op met de klant. Als dit gedrag aanhoudt, kan de vervoerder besluiten om de klant een (tijdelijk) reisverbod voor Deeltaxi West-Brabant op te leggen (zie 67). De vervoerder stelt de gemeente op de hoogte van deze beslissing.
Bravoflex
U meldt dat de taxi er (nog) niet is
De taxi mag tot 10 minuten na de opgegeven vertrektijd voor komen rijden. Als het voertuig daarna (dus vanaf 11 minuten na de opgegeven vertrektijd) nog niet op de instaplocatie is, raden we u aan om dit direct melding te melden bij de klantenservice van de vervoerder (zie 93). De vervoerder controleert waar het voertuig is en laat u weten hoe lang het duurt voor de taxi aankomt.
De vervoerder probeert het binnen 30 minuten na uw melding is te lossen, tenzij deze kan aantonen dat de fout niet het gevolg is van het eigen handelen. Als het probleem vervolgens niet binnen 30 minuten is opgelost, is de compensatieregeling van kracht (zie 85).
Als de chauffeur u niet vindt na de minimale wachttijd, neemt hij telefonisch contact met u op (als er een telefoonnummer geregistreerd staat). Als de chauffeur u niet kan bereiken, of hij u ondanks telefonisch contact toch niet kan vinden, meldt de chauffeur de rit loos.
Zodra een chauffeur de rit loos meldt, wordt de geplande rit geannuleerd.
Indien uw rit is betaald in de app heeft u in dat geval geen recht op restitutie.
U kunt desgewenst een nieuwe rit boeken.
Het kan voorkomen dat u niet kunt reizen met het voertuig dat voor u klaar staat. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als u in een rolstoel zit en het voertuig een gewone personenauto is. Als dit voorkomt, neemt de chauffeur onmiddellijk contact op met de vervoerder. Als blijkt dat de gemeente u niet de juiste indicatie heeft gegeven, moet u zelf contact opnemen met de gemeente.
Vergissing in de planning
Als de vervoerder per ongeluk een verkeerd voertuig stuurt vanwege een fout in de planning, zorgt de vervoerder ervoor dat er zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 30 minuten, een geschikt voertuig voor rijdt.
Als klant (of begeleider) heeft u een eigen verantwoordelijkheid dat er iemand aanwezig is om u op de bestemming op te vangen (als dat nodig is). Als er niemand op de bestemming aanwezig is om u te ontvangen, moet u uitstappen en zelf een oplossing vinden.
U kunt bijvoorbeeld een nieuwe rit reserveren of proberen contact op te nemen met de persoon met wie u de afspraak had gemaakt. In deze situaties hoeft de chauffeur geen oplossing voor u te vinden. We kunnen ook niet garanderen dat u meteen met hetzelfde voertuig kunt terugreizen.
In dit soort situaties kunt u altijd de vervoerder bellen en vragen of ze snel een nieuwe rit voor u kunnen regelen. Van chauffeurs wordt verwacht dat ze in dit soort situaties professioneel handelen, vooral als het gaat om klanten met specifieke ziektebeelden, zoals bijvoorbeeld dementie of een verstandelijke handicap. Ook in de gevallen waarbij er geen opvang is op de bestemmingslocatie omdat de taxi veel te vroeg of juist met veel vertraging arriveert, dient de vervoerder mee te denken in de oplossing voor de klant.
Mensen die niet zelfstandig kunnen reizen, reizen met de indicatie verplichte begeleiding (zie 06). Deze indicatie kan worden aangevraagd bij het Wmo-loket van de gemeente.
De chauffeur brengt u altijd van het adres waar u opgehaald wordt naar het adres waar u naartoe wilt, volgens de afspraken uit de ritboeking.
Het is dus niet mogelijk om:
Voor het deeltaxivervoer worden personenauto’s en 8 persoons (rolstoel)bussen gebruikt. De voertuigen moeten voldoen aan bepaalde regels en eisen volgens de wet en de opdrachtgever.
Alle voertuigen moeten aan de volgende eisen voldoen: Ze moeten
(Rolstoel)bussen:
De volgende regels gelden voor de instap:
De voertuigen zijn aan de voor- en zijkanten herkenbaar als ‘Deeltaxi West-Brabant, samen met Bravo’. Dit gebeurt met stickers, magneetlogo’s of op een andere manier.
Het voertuig is gemakkelijk toegankelijk en voldoet aan speciale reisbehoeften en extra rechten die in uw klantgegevens staan. (Rolstoel)bussen hebben of een lage instap of een extra opstap. In deze voertuigen zijn handgrepen en stangen voor extra steun.
In een personenauto mogen twee passagiers vervoerd worden op de achterbank. Op de zitplaats voorin, naast de chauffeur, mag altijd maar één persoon plaatsnemen.
Als u als Wmo-klant in een ander voertuigtype dan gewone auto wordt vervoerd, krijgt u een zitplaats toegewezen waar u zo min mogelijk last heeft van andere klanten die in- en uitstappen.
De wet en de opdrachtgever stellen veel eisen aan de chauffeurs die in deeltaxivervoer worden ingezet. Voor u als klant zijn vooral de volgende eisen zichtbaar en belangrijk.
De chauffeur:
Van de chauffeur wordt verwacht dat hij:
Veiligheid is erg belangrijk. Onze chauffeurs mogen ervoor kiezen om u niet te vervoeren als daar een goede reden voor is. Het is belangrijk dat u de aanwijzingen van de chauffeur opvolgt. Als u dit niet doet, mag de chauffeur besluiten om u niet (verder) mee te nemen.
Voorbeelden van redenen om een klant te weigeren:
We verwachten van de chauffeur en de passagiers dat ze zich in de taxi vriendelijk en respectvol naar elkaar gedragen. Roken, drinken of eten in de taxi is niet toegestaan. Het is ook niet toegestaan om foto’s of video’s van andere mensen te maken in de taxi. Samen zorgen chauffeur en klanten ervoor dat er orde, rust en veiligheid is in de taxi.
Het is voor klant en chauffeur verboden om in de taxi:
Melding over gedrag chauffeur
Als u niet tevreden bent over hoe de chauffeur zich gedraagt, of als u vindt dat u onterecht geweigerd bent, kunt u een klacht indienen bij de klantenservice van de vervoerder (zie 93).
Melding over gedrag klant
De chauffeur kan ook een melding maken bij de vervoerder over het gedrag van de klant.
Vervoerder en opdrachtgever proberen altijd het verhaal van beide kanten aan te horen. De vervoerder neemt contact op met de klant over wie het gaat, de taxichauffeur en, als het kan, ook met andere passagiers om de situatie te begrijpen.
Als we klachten ontvangen over hoe een klant zich gedraagt, of als de klant de regels van dit vervoerreglement niet naleeft, brengt de vervoerder Bureau Deeltaxi West-Brabant zo snel mogelijk hiervan op de hoogte.
Als een klant herhaaldelijk ongewenst gedrag vertoont of zich zeer ernstig misdraagt, kan de vervoerder maatregelen nemen. Dit kan variëren van een officiële waarschuwing tot een tijdelijk of reisverbod voor altijd, afhankelijk van de ernst van het gedrag.
Wmo
Bij Wmo-klanten meldt Bureau Deeltaxi West-Brabant de maatregel altijd aan de betreffende gemeente. De gemeente kan ook besluiten tot maatregelen, en kan in het uiterste geval een tijdelijk of definitief reisverbod opleggen.
Bravoflex
Bij Bravoflex-klanten kan het account van de boekingsapp (tijdelijk) geblokkeerd worden.
In al onze taxi’s dragen alle passagiers een veiligheidsgordel. De chauffeur controleert dit en vertrekt pas als alle passagiers de gordel om hebben. Als u hulp nodig heeft bij het vastmaken van de gordel, kunt u de chauffeur om hulp vragen. Ook als u in een rolstoel zit, draagt u een veiligheidsgordel.
Ontheffing veiligheidsgordel
Als u om medische redenen geen veiligheidsgordel kunt dragen, kunt u hiervoor ontheffing aanvragen bij het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen), bij de afdeling Rijgeschiktheid. Het CBR stuurt u een formulier met een medische vragenlijst toe. Uw arts of huisarts vult deze vragenlijst in en ondertekent deze. Daarna stuurt u het ingevulde formulier en de vragenlijst zelf op naar het CBR. Het aanvragen van een ontheffing kost geld. Voor meer informatie en een brochure over de ontheffing, kunt u terecht op www.cbr.nl. Let op: binnen Deeltaxi West-Brabant is de ontheffing van het CBR de enige geldige ontheffing. Als u met deeltaxi reist, toont u altijd de originele ontheffing aan de chauffeur.
Gordelverlenger
In de voertuigen is geen verlengstuk voor de veiligheidsgordel beschikbaar. Als u een verlengstuk nodig heeft, neemt u die zelf mee.
Gordelgeleider
Als u als (rolstoel)klant een speciale gordelgeleider (gordelclip) gebruikt, neemt u deze zelf mee tijdens de reis. Het is niet toegestaan om een gordelgeleider te gebruiken die het heupdeel met het diagonale deel van de gordel verbindt.
Een aparte gordelgeleider (gordelclip) mag alleen worden gebruikt door:
* Een gordelgeleider kan nuttig zijn wanneer de veiligheidsgordel in de hals snijdt. De gordelgeleider (gordelclip) zorgt ervoor dat het diagonale deel van de autogordel niet over de hals loopt.
Om veilig rolstoelvervoer te garanderen, geldt binnen Deeltaxi West-Brabant naast de actuele wet- en regelgeving de Code Veilig Vervoer Rolstoelgebruikers (VVR). In de Code VVR zijn richtlijnen voor veilig rolstoelvervoer opgenomen voor rolstoelgebruikers, gemeenten en chauffeurs.
Alle betrokkenen hebben hierin een gezamenlijke verantwoordelijkheid:
Volgens de Code VVR is het aanbevolen om alleen zittend in uw rolstoel vervoerd te worden als uw rolstoel voldoet aan de richtlijn ISO 7176-19. Deze rolstoelen zijn gecertificeerd en getest op botsingen. U kunt ze herkennen aan een sticker met een geel haaksymbool. In sommige oudere modellen kan het haaksymbool doorzichtig zijn of is er nog een ISO-sticker zoals op de afbeelding. Als u twijfelt, kunt u contact opnemen met uw rolstoelverstrekker.
U vindt meer informatie over de Code VVR op de website www.sfmobiliteit.nl/code-vvr van het Sociaal Fonds Mobiliteit. Daarnaast vindt u op de website www.rechtopveiligvervoer.nl meer informatie over veilig rolstoelvervoer.
De chauffeur zorgt ervoor dat u en uw rolstoel of ander hulpmiddel stevig worden vastgezet. Indien nodig helpt de chauffeur met het in- en uitrijden van de rolstoel of ander hulpmiddel. Daarnaast zorgt de chauffeur ervoor dat het materiaal om de rolstoel vast te zetten veilig wordt opgeborgen, zodat het geen gevaar oplevert tijdens het rijden of bij het in- en uitstappen.
Als u in een hulpmiddel vervoerd wordt, moet u in staat zijn om zelf de driepuntsgordel te dragen voor uw eigen veiligheid. Als u dat niet kunt, kan de chauffeur weigeren u mee te nemen.
Wmo
De chauffeur zorgt voor het in- en uitladen van de scootmobiel in de bus.
U stapt van de scootmobiel af en gaat via de zijdeur naar binnen (en bij de uitstaplocatie doet u dit op dezelfde manier). Als u de zij-ingang niet kunt gebruiken, kan de chauffeur u ook begeleiden om staand via de rolstoellift het voertuig in of uit te gaan.
Scootmobiel
Als u met een scootmobiel reist met de deeltaxi, moet u overstappen naar een zitplaats. Tijdens de deeltaxirit of bij het in- en uitstappen mag u niet op de scootmobiel blijven zitten.
(Balans-)rolstoel
Voor rolstoelgebruikers die in staat zijn om over te stappen naar een zitplaats, heeft het de voorkeur om over te stappen naar een zitplaats.
Reist u met een balansrolstoel, dan mag u op de lift in de rolstoel blijven zitten. In de bus moet u altijd overstappen naar een gewone zitplaats, ook als uw balansrolstoel een fixatiesysteem heeft.
Taxibedrijven moeten chauffeurs die rolstoel gebonden klanten vervoeren, goed instrueren. Dit gebeurt via een cursus die iedere chauffeur verplicht volgt voordat hij met een rolstoelbus mag rijden.
Nieuwe Wmo-klanten krijgen na goedkeuring van hun aanvraag voor een deeltaxi een klantenpas. Deze pas is net zo groot als een bankpas en wordt gratis verstrekt. Op deze pas kunt u het telefoonnummer vinden van de Deeltaxi.
Klantenpas kwijt?
Bent u uw klantenpas verloren, dan kunt u via het Wmo-loket van uw gemeente (zie 95) een nieuwe aanvragen.
Misbruik vervoerspas
Als de vervoerder of het taxibedrijf ontdekt dat klanten misbruik maken van de Wmo-voorziening (bijvoorbeeld als andere personen dan de Wmo-klant reizen), melden zij dit bij Bureau Deeltaxi West-Brabant. Het bureau informeert de betreffende gemeente. Als na een schriftelijke waarschuwing blijkt dat het misbruik zich voortzet, kan de gemeente aanvullende maatregelen nemen. In het uiterste geval kan de gemeente uw indicatie voor Wmo deeltaxi intrekken. U kunt dan geen gebruik meer maken van het voordelige Wmo-tarief.
Gemeenten kunnen besluiten om Wmo-klanten extra rechten in het voertuig toe te kennen op basis van hun beperkingen. De vervoerder houdt hier rekening mee bij het plannen van de voertuigen.
Op grond van hun beperking komen Wmo-klanten in aanmerking voor de volgende voertuigrechten:
Indicatie | Consequentie |
Personenwagen | U reist altijd in een personenwagen |
(Taxi)bus | U reist altijd in een (taxi)bus |
Voorin zitten | U krijgt altijd een zitplaats in een personenwagen naast de chauffeur |
Lage instap | U krijgt een voertuig met een lage instap (een personenwagen of een bus met een lift) |
Extra beenruimte | U krijgt altijd een zitplaats voorin een personenwagen of een zitplaats in een (taxi)bus waar u uw benen kunt strekken. |
Niet mogelijk via Deeltaxi West-Brabant
Binnen Deeltaxi West-Brabant zijn de volgende bijzonderheden niet mogelijk:
Deeltaxi West-Brabant heeft naast de voertuigrechten ook rechten over begeleiding. Deze zijn beschreven in hoofdstuk ‘Wie kan mee?’.
In de meeste gemeenten is een kilometerbudget van kracht. Bij een kilometerbudget wordt een maximumaantal kilometers vastgesteld dat u in een kalenderjaar tegen het Wmo-tarief mag reizen.
Alleen de kilometers die berekend worden op basis van de kortste route van vertrekpunt A naar bestemming B worden afgetrokken van uw budget. Extra kilometers door omwegen of kilometers van begeleiders hebben geen invloed op uw kilometerbudget. Direct na de bevestiging van een ritboeking wordt het budget bijgewerkt.
We onderscheiden twee soorten kilometerbudgetten:
Bij een variabel budget is meer maatwerk van kracht. Dan wordt het aantal kilometers wordt bepaald op basis van de specifieke mobiliteitsbehoefte van de klant.
Waarschuwing
De vervoerder brengt u op verschillende momenten op de hoogte van uw budget. U ontvangt een waarschuwingsbericht wanneer er nog 80% van uw budget resteert. Als u uw budget heeft overschreden, krijgt u een bericht. Tussendoor kunt u uw verbruik zelf controleren via de app of door contact op te nemen met het callcenter.
Jaarbudget verbruikt
Wanneer uw jaarbudget is opgebruikt, kunt u geen ritten meer maken met Deeltaxi West-Brabant. In dat geval kunt u contact opnemen met het Wmo-loket van uw gemeente (zie 19.4) en een verzoek indienen om uw budget te verhogen. De gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt voor een verhoging, mogelijk aan de hand van uw reisgeschiedenis.
U kunt dan nog wel gebruik maken van Bravoflex.
Voor gebruikers van Deeltaxi West-Brabant biedt Willemsen de Koning een app. Deze app is te downloaden via Google Play/App Store.
Na het installeren van de app kunt u zich op de landingspagina registreren als nieuwe gebruiker of inloggen als u al een account heeft.
Bij het aanmaken van een nieuw account wordt er gevraagd om wat persoonlijke informatie in te vullen.
Na de eerste keer inloggen wordt het account nog gekoppeld aan de klant in het systeem van de vervoerder. Daarvoor wordt gevraagd om het klantnummer en de geboortedatum ter controle in te vullen.
Uw klantnummer vindt u op de brief die u heeft ontvangen van uw gemeente.
Bravoflex-reizigers hebben geen klantnummer en dienen op “Ik ben een Bravoflex-reiziger” te drukken.
De Bravoflex-klant koppelt zich vervolgens aan het systeem van de vervoerder middels diens emailadres.
In het startscherm staat de belangrijkste informatie:
Bij het boeken van een nieuwe rit kunt u alles aangeven wat telefonisch ook kan:
Daarnaast vindt u een overzicht van alle ritten.
De app is beschikbaar voor klanten van Deeltaxi West-Brabant. Dit geldt voor Wmo-klanten en voor Bravoflex-klanten
Aanmelden kan via mobiele telefoon of tablet.
Op www.deeltaxi-westbrabant.nl staat een handleiding voor de taxi app.
Binnen Deeltaxi West-Brabant maken we onderscheid tussen meldingen en klachten. Meldingen geeft u door voordat de rit begint, terwijl klachten worden ingediend na de rit. U kunt beide bij de vervoerder melden.
De vervoerder registreert alle meldingen en klachten. Maandelijks ontvangt Bureau Deeltaxi van de vervoerder een overzicht van het aantal ingediende meldingen en klachten en de aard ervan.
Meldingen dient u in via het telefoonnummer 088 350 35 00. Een melding gaat over acute problemen, bijvoorbeeld als de taxi te laat of te vroeg is. Of als er een verkeerd voertuig voorrijdt. De vervoerder informeert u over de voortgang van de rit en overlegt zo nodig met u over de beste oplossing.
Een klacht heeft meestal betrekking op een rit die al is afgerond (of niet is uitgevoerd) en wordt achteraf bij de vervoerder ingediend. U ontvangt altijd een reactie op een klacht, tenzij u zelf aangeeft dat u hier geen prijs op stelt.
Een klacht kan op verschillende manieren bij de vervoerder ingediend worden:
Bij het indienen van de klacht is het belangrijk om altijd de volgende informatie te vermelden:
Een klacht moet altijd binnen drie weken na de gebeurtenis worden ingediend. Klachten die later worden ingediend, worden niet behandeld, tenzij u kunt aantonen dat u hier niet eerder toe in staat was. Als de klacht betrekking heeft op het vervoerssysteem (en niet op de uitvoering), stuurt de vervoerder de klacht door naar Bureau Deeltaxi.
Afhandeling klacht
De afhandelprocedure verloopt als volgt:
De regels voor het behandelen van klachten staan in het klachtenreglement. U kunt dit reglement vinden op de website www.deeltaxi-westbrabant.nl/vervoer/vervoerreglement
Als u niet tevreden bent met hoe de vervoerder uw klacht heeft behandeld, kunt u schriftelijk bezwaar maken bij Bureau Deeltaxi West-Brabant. Vermeld hierbij altijd het nummer dat u heeft ontvangen in de brief van de vervoerder. U kunt dit bezwaar indienen via e-mail of per brief.
Bureau Deeltaxi West-Brabant controleert namens de gemeenten het werk van de vervoerder en voert gedetailleerd onderzoek uit naar klachten. Ze benaderen zowel de klant als de vervoerder en, als het nodig is, aanvullend onderzoek uitvoeren. Gebaseerd op deze informatie en het naleven van de regels, komt het bureau tot een oordeel. De resultaten van het onderzoek en het oordeel worden telefonisch aan u medegedeeld en indien gewenst schriftelijk bevestigd.
Als u niet blij bent met hoe Bureau Deeltaxi uw bezwaar heeft behandeld, dan kan de klacht worden voorgelegd aan een onafhankelijke klachtencommissie. Deze commissie bestaat uit een voorzitter die geen betrokkenheid heeft bij Deeltaxi West-Brabant, een ambtenaar met expertise op het gebied van de zaak, en een vertegenwoordiger van de groep klanten. Daarnaast wordt de commissie bijgestaan door een secretaris.
Als u een klant bent (of de begeleider van een klant), neem dan binnen vier weken nadat u een reactie op uw bezwaar heeft ontvangen contact op met Bureau Deeltaxi. U kunt vragen om de klacht voor te leggen aan de klachtencommissie. Samen met de klant beslist de secretaris, afhankelijk van de aard van de klacht, hoe het proces verder zal verlopen. Dit kan inhouden dat er een gesprek plaatsvindt tussen de klant en de vervoerder, of dat er een hoorzitting wordt georganiseerd door de commissie.
De klachtencommissie geeft haar mening binnen 8 weken nadat u heeft aangegeven dat u dit wilt, en zij stuurt deze mening naar zowel u als naar de vervoerder. Het oordeel van de commissie is niet verplicht voor de vervoerder om op te volgen. Binnen 4 weken moet de vervoerder schriftelijk reageren en uitleggen welke acties wel of niet zijn uitgevoerd, en dit moet goed onderbouwd zijn.
Het kan gebeuren dat u problemen of ongemak ervaart omdat de vervoerder zijn afspraken niet nakomt. Bureau Deeltaxi en de vervoerder hebben hierover afspraken gemaakt, die zijn vastgelegd in een compensatieregeling. U kunt deze regeling bekijken op de website van Deeltaxi West-Brabant, www.deeltaxi-westbrabant.nl/vervoer/vervoerreglement
Bureau Deeltaxi controleert hoe goed de diensten worden uitgevoerd door de vervoerder en de taxibedrijven. Ze doen dit op verschillende manieren en met verschillende hulpmiddelen.
Belangrijkste hulpmiddelen om de kwaliteit te controleren:
De resultaten van deze controles worden besproken tijdens regelmatige vergaderingen tussen de vervoerder en Bureau Deeltaxi.
De belangen van de klant worden geborgd door de Klantadviesraad Deeltaxi West-Brabant. In klantadviesraad zitten mensen deeltaxigebruikers van verschillende belangenorganisaties. Deze mensen zijn voorgesteld door de gemeenten. De leden van de klantadviesraad komen uit verschillende gemeenten en vertegenwoordigen verschillende beperkingen, zoals mensen die in een rolstoel zitten, slechtziend zijn, of een verstandelijke beperking hebben.
Bureau Deeltaxi overlegt regelmatig met de Klantadviesraad. De leden van de Klantadviesraad delen hun ervaringen met Deeltaxi West-Brabant met Bureau Deeltaxi. Bureau Deeltaxi informeert de leden over de ontwikkelingen van Deeltaxi West-Brabant.
Deeltaxi West-Brabant heeft 2 manieren om de klanttevredenheid te onderzoeken:
Bureau Deeltaxi en de vervoerder delen informatie over Deeltaxi West-Brabant met klanten op verschillende manieren. Deze informatie wordt verspreid via verschillende kanalen, zoals persoonlijke post, de website, de digitale nieuwsbrief en huis-aan-huisbladen.
Verhuizing of overlijden
Klantmutaties van Wmo-klanten (bijvoorbeeld bij verhuizing of overlijden) geeft u door aan de gemeente. Daartoe kunt u contact opnemen met het gemeentelijk Wmo-loket (zie 95).
Vragen over rechten of kilometerbudget
Bij vragen over voertuigrechten, het meenemen van begeleiding, de registratie van een hulpmiddel of verzoek tot ophoging van het kilometerbudget kunt u terecht bij het Wmo-loket van de gemeente (zie 95).
Nuttige informatie bij klantgegevens
Wanneer een beperking van u als Wmo-klant van belang is voor het goed uitvoeren van de rit, dan registreert de gemeente deze informatie bij uw klantgegevens. Bijvoorbeeld bij slecht zien, doofheid, een verstandelijke beperking of gebruik van een extra hulpmiddel (zoals een zuurstoffles). Ook in geval van een afwijkende instaplocatie bij het woonadres adviseren we dit bij uw klantgegevens te laten registreren.
Overige vragen
Voor alle overige vragen kunt u terecht bij de klantenservice van de vervoerder. De klantenservice mag beperkt klantgegevens verwerken, zoals telefoonnummers en voorkeuren voor terugbelservice.
Het vervoer met Deeltaxi West-Brabant moet altijd op een verantwoorde manier plaatsvinden. Bij bijzondere (weers-)omstandigheden, gaan de vervoerder en Bureau Deeltaxi in overleg of het vervoer nog veilig uitgevoerd kan worden. Mogelijk kan de dienstverlening worden aangepast of gestaakt.
Als er wordt besloten om klanten te blijven vervoeren, kan het voorkomen dat de gebruikelijke marges en toegestane reistijden niet worden behaald. In dat geval informeert de vervoerder u zo goed mogelijk over de verwachte ophaal- en reistijden. Als er wordt besloten dat bepaalde ritten niet langer worden uitgevoerd, belt de vervoerder, als er een telefoonnummer van de klant beschikbaar is, de betreffende klanten op om hen te laten weten dat ze niet meer kunnen worden opgehaald.
Wilt u weten of deeltaxi bij slecht weer rijdt, neem dan contact op met de vervoerder (zie 93).
Bureau Deeltaxi West-Brabant hecht er veel waarde aan om duidelijk te zijn over hoe zij omgaat met persoonlijke informatie en hoe ze de privacy van klanten beschermt. U kunt meer informatie hierover vinden in het Privacybeleid en het Privacy Statement op onze website: www.deeltaxi-westbrabant.nl.
Bewaartermijn telefoongesprekken
Om klachten te kunnen afhandelen, neemt de vervoerder alle telefoongesprekken op die binnenkomen op het ritreserveringsnummer en bij de klantenservice. Deze opgenomen gesprekken worden gedurende drie maanden bewaard, of als er een klacht is, totdat de klacht volledig is afgehandeld.
Kosten
lokaal tarief
Bereikbaarheid ritreservering
Bereikbaarheid klantenservice
Wanneer bellen?
E-mailadres
bureaudeeltaxi@west-brabant.eu
Website
www.deeltaxi-westbrabant.nl
Postadres
Postbus 503, 4870 AM, Etten-Leur
Wanneer?
U kunt de meest recente contactinformatie van de Wmo-loketten van de gemeenten vinden op de website van Deeltaxi West-Brabant: www.deeltaxi-westbrabant.nl/vervoer/rechten-per-gemeente/
Wanneer moet u bellen? U kunt bellen voor de volgende zaken: